Grundsjömossarna i gryningen

Ännu ett naturreservat har fått besök, denna gång Grundsjömossarna vid Forsbol. Detta kom vi på att göra efter att ha fått inspiration av ett spontanbesök på Häverö-Bergby naturreservat under lördagen. Dit for vi efter ett infall på eftermiddagen, snabbt på med oömma kläder och grabba tag i kameran. Väl framme insåg vi att batterierna var på upphällningen. Mitt höll men S batteri dog efter 15 bilder. Men men, det var en kul utflykt ändå. Sent på lördagskvällen kom vi på den briljanta idén att vi skulle kliva upp tidigt på söndagsmorgonen för att utforska ännu ett naturreservat, Grundsjömossarna. I med batterierna i laddarna och sen ut på Google Maps för att leta färdväg. Lite soffhäng framför tv och insåg alltför sent att klockan var mycket.

Kl 05.00 tyckte inte jag att idén var lika briljant längre. Lyckades övertala S till att sova lite till. Men sen for vi iväg och var väl framme vid 7-snåret. Kom direkt att tänka på Jurassic Park då vi klev ur bilen, massor av fåglar hade massor av ljud för sig. Och det lät som stora fåglar, tranor förklarade min mer naturvane S. Så vi knatade iväg på den stig vi trodde skulle leda oss ut till sjön och fåglarna. Vi knatade, nästan klättrade, klev omkring och pustade, lockade av alla lockrop från fåglarna. Efter ett tag tyckte vi att stigen ledde oss bort från ljudet av fåglarna, hmm, efter lite överläggning beslöt vi oss för att vända tillbaka och prova en annan stig. Den nya stigen ledde oss rakt in i tystnaden, men nu var vi trötta och struntade fullkomligt i några tranor. Vi hade sett att det skulle finnas en jaktstuga och tänkte att vi skulle gå till den och se hur det var där. Kanske fanns det en karta över reservatet där, för vi hade inte tagit med någon, det verkade ju så enkelt att hitta här. Så vi gick och gick, klättrade och pustade, och hittade jaktstugan till sist. Den har ju inte samma förmåga som fåglar att flytta på sig hela tiden. Vi rastade där en stund och skrev i gästboken.

Från jaktstugan var det inte långt till bilen och vi beslöt att prova en annan väg in i naturreservatet. Vi åkte en liten bit och parkerade igen. Tog våra kameror och knatade iväg. Denna gång var det betydligt mindre strapatsrikt, vi gick rakt ut över en myrmark där vi fick gå på rejäla ekplank som var utlagda som en gångstig. Bredvid var gungfly och väldigt blött. Fantastisk miljö med skvattram och säkerligen hjortron på hösten. Här fick vi gå sex kilometer till sjön men det var rena söndagspromenaden jämfört med våra tidigare strapatser på de andra stigarna. Väl framme fanns ett gediget utsiktstorn med sittplats och perfekt vy över myren och sjön. Inga fåglar. Här fanns dock en karta och vi insåg snabbt att vi hade varit alldeles i närheten nyss då vi beslutade oss för att vända tillbaka på stigen. Så snöpligt. Nu var solen uppe och det hade suttit fint med lite fika, men det hade vi ju inte. Vi satt kvar en stund och njöt av utsikten, skogens ljud och att vi nu hade koll på bästa vägen in till myren och sjön. En annan gång så…

Jaktstugan
Grundsjömossarna-2
Två sängplatser för de som gillar hårt underlag.
Grundsjömossarna-1
Minst fem olika tapeter på väggarna, och en hemtrevlig bonad. Vad mer kan man önska?